လိုင္႐ိုးေတာ္ဓါတ္သမိုင္း အခန္း (၁၀)
သီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီးလက္ထက္ ဓါတ္မြီေတာ္မ်ားပ်ံ႕ႏွံ႕ျခင္း။
အဇာတသတ္မင္းကြယ္လြန္ခၿပီးေနာက္တြင္ ဥဒယမင္းျဖစ္လာသည္။ ထုိ႔ေနာက္ ႏု႐ုဒၶါမင္း၊ မု႑မင္း၊ နာဂဒါမင္း၊ သုသုမင္း၊ ကာဌာေသာမင္း၊ သားတက်ိပ္၊ နန္းကုိးဦး၊ စႏၵဂုတ္စသည္ျဖင့္ မင္းအသီးသီးနန္းစံၿပီးသည့္ေနာက္တြင္ မဟာသကၠရာဇ္ (၁၈၆) ခုႏွစ္တြင္ ဗႏၶဳသာရမင္းနန္းတက္သည္။ ဤမင္းသည္ သကၠရာဇ္ (၂၁၄) ခုႏွစ္တြင္ ကြယ္လြန္အနိစၥေရာက္သည္။ ယင္းေနာက္ သားျဖစ္သူ ဓမၼာေသာကမင္းသည္ နန္းဆက္ခံသည္။ ဤမင္း၏အေၾကာင္းကုိ ဤသုိ႔လွ်င္ တြိရ၏။ (ဤမင္းစဥ္သည္ သမႏၲစကၡဳဒိပနီက်မ္းပ-တြဲ မဇၩိမမင္းကုိးဆက္မွ)
သီရိဓမၼာေသာကမင္းအေၾကာင္း
သီရိဓမၼာေသာကမင္းကုိ ပါဋလိပုတ္ျပည္၊ ဘုရင္ ဗိႏၵဳသာရမင္းႀကီးႏွင့္မယ္ေတာ္ ေမာရိယသာကီ၀င္အမ်ဳိးျဖစ္ေသာ ဓမၼာမင္းသမီး႐ို႕မွ မြီးဖြားသည္။ ေနာင္ေတာ္ ညီေတာ္႐ို႕ကား ကိုိးက်ိပ္ကုိးေယာက္ဟိ၏။ ဖခင္ဗိႏၵဳသာရ မင္းႀကီးသည္ နန္းသက္ (၂၈) ႏွစ္ သာသနာသကၠရာဇ္ (၂၁၄) ခုႏွစ္သုိ႔ေရာက္ဟိသည့္အခါမွာ မက်န္းမမာျဖစ္လတ္၏။ ယင္းကုိ သားေတာ္ဓမၼာေသာကမင္းက ျပဳစုေစာင့္ေလွ်ာက္ေကၽြးမြီးျပဳစု၏။ ဘခင္မွာေရာဂါ သက္သာျခင္းမဟိခပဲ နတ္ရြာစံေတာ္မူ၏။ ဤသတင္းစကားကုိၾကားကုန္ေသာ ေနာင္ေတာ္သုမကာမင္းသားႏွင့္ (၉၉) ေယာက္ေသာညီေတာ္ေနာင္ေတာ္မင္းသား႐ို႕သည္ နန္းလုရန္တုိက္ခုိက္လာကုန္၏။ အေသာကသည္ ထုိမင္းသား (၉၉) ေယာက္႐ို႕ကုိ တုိက္ခုိက္ႏွိပ္ကြပ္ၿပီးမွ သာသနာသကၠရာဇ္ (၂၁၈) ခုႏွစ္တြင္ မင္းအျဖစ္သုိ႔ ေရာက္သည္။.
အာေသာကမင္းျဖစ္လာသည့္အခါမွာ အိႏၵိယျပည္၌ ဧကရာဇ္ဘုရင္မ်ားအတြင္း တန္ခုိးအႀကီးမားဆုံးေသာ ဘုရင္တဆူျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘာသာ၌သက္၀င္ယုံၾကည္ေသာဘုရင္ျဖစ္ၿပီး ဗုဒၶသာသနာေတာ္ျပန္႔ပြားေအာင္ အႀကီးက်ယ္ဆုံးေဆာင္ရြက္ခသည္။ အာေသာကမင္းႀကီးသည္ မင္းအျဖစ္ကုိရဟိၿပီးသည့္ေနာက္ (၈) ႏွစ္ကာလၾကာေအာင္တုိင္ ဗုဒၶဘာသာကုိ သက္၀င္ယုံၾကည္မႈမဟိသိမ့္ေပ။ ကလိဂၤစစ္ပြဲတြင္ တရားသံေ၀ဂရၿပီး တရားဓမၼဘက္သုိ႔ စိတ္ႏွလုံးၫႊတ္လာသည္။ မင္းႀကီးသည္ တိတၱိေျခာက္ေသာင္း႐ို႕ကုိ အၿမဲလုပ္ေကၽြးနီရာမွ တနိေသာအခါ ဣေျႏၵမဟိေသာ တိတၱိ႐ို႕ကုိျမင္ရ၍ သူေတာ္ေကာင္းမဟုတ္သည္ကုိ သိလီရကား အလွဴခံပုဂၢိဳလ္ေကာင္းကုိ ရြီးခ်ယ္၍ လွဴအံ့အႀကံျဖစ္၏။
တနိေသာအခါ နိေၾကဓသာမေဏဆြမ္းခံလာသည္ကုိ ျမင္လီလွ်င္ ပင့္ဖိတ္၍ နန္းေတာ္၌ထား၏။ မင္းႀကီးသည္ဆြမ္းကပ္၍ သာမေဏဆြမ္းဘုန္းပီးၿပီးေသာအခါ မင္ႀကီးက သာမေဏအားအမ်ဳိးႏွင့္တကြ အယူ၀ါဒကုိမီး၏။ ထုိအခါ သာမေဏက ဓမၼပဒအပၸမာဒ၀ဂၤကုိ ေဟာေတာ္မူလတ္လွ်င္ သဒၶါတရားထက္သန္သျဖင့္ သာမေဏႏွင့္တကြ ဥပဇၩာယ္ဆရာ၊ ပိဋကတ္သုံးပုံကုိသင္ပီးေသာဆရာ၊ သီတင္းသုံးေဖာ္သံဃာ႐ို႕အား သွ်စ္၀က္ေသာဆြမ္းကုိ နိတုိင္းမျပတ္ဆက္ကပ္လွဴဒါန္း၏။ သဒၶါဗလ၀ေၾကာင့္ ေျခာက္ေသာင္းေသာ တိတၱိ႐ို႔၏ဆြမ္း၀က္ကုိပယ္၍ ရဟႏၲာေျခာက္ေသာင္း႐ို႕အား နန္းေတာ္သုိ႔ပင့္ဖိတ္ၿပီးလွ်င္ ဆြမ္းလုပ္ေကၽြး၏။ ရဟန္း႐ို႕နီထိုင္ရန္အတြက္ အာေသာကရာမေက်ာင္းေတာ္ႀကီးအား ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္း၏။ တခါေသာ္ မင္းႀကီးသည္ သံဃာေတာ္႐ို႕အား ပစၥည္းေလးပါးတရားေတာ္သည္ ပဇာမွာ ဟိလီသနည္းဟုမီးလတ္ရာ ရဟန္းေတာ္႐ို႕က ဘုရားတရားေတာ္သည္ကား ဓမၼ၀ိနယအားျဖင့္ ႏွစ္ပါး၊ ပိဋကတ္အားျဖင့္ သုံးပါး၊ နိကယ္အားျဖင့္ ငါးပါး၊ အဂၤါအားျဖင့္ကုိးပါး၊ ဓမၼခႏၶာအားျဖင့္ သွ်စ္ေသာင္းေလးေထာင္ဟိ၏ဟုေျဖ၏။ မင္းႀကီးလည္း ဓမၼခႏၶာကုိ ရည္မွန္း၍ ေစတီသွ်စ္ေသာင္းေလးေထာင္ကုိ တည္လုိေၾကာင္း ဓါတ္ေတာ္႐ို႕ကုိ မီးျမန္း၏။
ဓါတ္ေတာ္မ်ားကို ရွာေဖြပင့္ဖိတ္ျခင္း
ဓမၼာေသာကမင္းႀကီးသည္ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္၌ ေစတီကုိေဖာက္စီ၍ ဓါတ္ေတာ္႐ို႕ကုိ မတြိမျမင္ရလီေသာအခါ ရွိအတုိင္းေစတီကုိ ျပဳပ်င္စီၿပီးမွ ရဟန္းေယာက္်ား၊ ရဟန္းမိန္းမ၊ သီတင္းသည္ေယာက္်ား၊ သီတင္းသည္မိန္းမ ဤပရိႆတ္ေလးပါးကုိယူ၍ ေ၀သာလီျပည္သုိ႔လား၏။ ေ၀သာလီျပည္၌လည္း ဓါတ္ေတာ္ကုိမရလွ်င္ ကပိလ၀တ္ျပည္သုိ႔ လား၏။ ကပိလ၀တ္ျပည္၌လည္း ဓါတ္ေတာ္ကုိမရလွ်င္ ရာမရြာသုိ႔လား၏။ ရာမရြာ၌ နဂါးေစာင့္ေသာေၾကာင့္ ေစတီကုိမေဖာက္ႏုိင္။ ေစတီ၌က်ေသာေပါက္တူးသည္ အပုိင္းပိုင္းက်ဳိးျပတ္ကုန္၏။ ဤသုိ႔ျဖစ္သျဖင့္ ရာမရြာ၌ ဓါတ္ေတာ္ကုိမရလွ်င္ အလႅကပၸျပည္သုိ႔လား၏။ အလႅကပၸျပည္၊ ေ၀ဌဒီပျပည္၊ ပါ၀ါျပည္၊ ကုသိႏၷာ႐ံုျပည္၊ ဤအလုံးစုံေသာျပည္႐ို႕၌ ေစတီကုိေဖာက္၍ ဓါတ္ေတာ္ကုိမရလွ်င္ ရွိအတုိင္းျပဳစီၿပီးမွ ရာဇၿဂိဳဟ္ျပည္သုိ႔ျပန္လား၏။ ထုိ႔ေနာက္ပရိႆတ္ေလးပါး႐ို႕ကို စည္းေ၀းစီၿပီးလွ်င္ တစုံတေယာက္ေသာသူ ဓါတ္ေတာ္ထားရာအရပ္ကုိ ၾကားဖူးသလားဟုမီး၏။ ထုိပရိႆတ္၌ အသက္ (၁၀၈) ႏွစ္ဟိေသာ မေထရ္တပါးသည္ ဓါတ္ေတာ္ထားရာ ကုိကားမသိ။ သုိ႔ေသာ္ ငါ၏အဖုိးမေထရ္သည္ ငါ့ကုိ ခုနစ္ႏွစ္အရြယ္ ဟိေသာအခါ ပန္းသုံးေတာင္းကုိကုိင္ယူစီၿပီး သာမေဏ၊ ဤမည္ေသာ ၿခံဳတြင္းထဲ၌ ေက်ာက္ေစတီသုိ႔ လားကုန္အံ့ဟုေခၚ၍ ထုိအရပ္သုိ႔လားၿပီးေသာ္ ပန္းပူေဇာ္၍ သာမေဏ၊ ဤအရပ္ကား မွတ္ေကာင္းေသာ အရပ္တည္းဟု ဆုိဖူးခ၏။
ဓမၼာေသာကမင္းႀကီးသည္ ဓါတ္ေတာ္ထားရာကား ထုိအရပ္ပင္ျဖစ္ေပ၏ဟုဆုိၿပီးလွ်င္ ထုိအရပ္၌ ေတာၿခံဳကုိ သုတ္သင္ယွင္းလင္းစီ၍ ေက်ာက္ေစတီၿမီမႈန္႔႐ို႔ကုိပယ္ၿပီးေသာ္ အဂၤေတၿမီကုိျမင္၏။ အတြင္းသုိ႔၀င္ၿပီးလွ်င္ အဆင့္္ဆင့္ေသာဌာန႐ို႕မွတဆင့္ ျမတ္ဗုဒၶေဂါတမသွ်င္၏ခႏၶာကုိယ္မွ ႄကြင္းက်န္ရစ္ေသာ သမၻိႏၷဓါတ္ေတာ္မ်ားကုိ ဖူးတြိရလတ္၏။
ဓါတ္ေတာ္မ်ားကိုပူေဇာ္ျခင္း
မင္းႀကီးသည္တြိရေသာ ဓါတ္ေတာ္႐ို႕ကုိ ခုနစ္ရက္ပတ္လုံး ပူေဇာ္၏။ ဇမၺဳဒီပါကၽြန္းကို ေစာင့္ေလွ်ာက္ကုန္ေသာ ဘုမၼစုိး၊ ႐ုကၡစုိး၊ အာကာကစုိးစေသာ စတုေလာကပါလနတ္အေပါင္း႐ို႕သည္ ဘုရားျမတ္စြာ ဗ်ာဒိတ္စကား မိန္႔ၾကားေတာ္မူခသည့္နိမွစ၍ ဗ်ာဒိတ္ထားရာနီရာဌာနအသီးသီးမွ လာေရာက္ၿပီးလွ်င္ ဓါတ္မြီေတာ္႐ို႕ကို ဖူေျမာ္၏။ ထုိသုိ႔ဓါတ္မြီေတာ္မ်ားကုိ ဖူးေျမာ္ၿပီးေသာအခါ တည္နီရာဌာနအသီးသီးကုိ ေလွ်ာက္ထားကုန္၏။ ထုိအခါသီရိဓမၼာေသာကမင္းႀကီးက အသုိ႔လွ်င္ ဓါတ္မြီေတာ္မ်ားကုိ ခြဲျခားႏုိင္ပါအံ့နည္း ဟုမီးေလွ်ာက္လီလွ်င္ နတ္သားအေပါင္း႐ို႕သည္လည္း မိမိေစာင့္ေလွ်ာက္ေသာ နီရာဌာနအေပါင္း႐ို႕တြင္ တည္လတၱံ႕ေသာ ဓါတ္ေတာ္႐ို႕ကုိပင့္ေဆာင္၍ ျပလီကုန္၏။
ရခိုင္ျပည္သို႕ဓါတ္ေတာ္မ်ားပီးပို႔ျခင္း
မင္းႀကီးသည္ လြန္စြာမွႏွစ္ေထာင္းအားရဟိလွသျဖင့္ ထုိထုိေသာဓါတ္မြီေတာ္႐ို႕၏တည္နီရာအသီးသီးတြင္ အုတ္စုိးကုန္ေသာ မင္းအေပါင္း႐ို႕အား ေရႊပီလႊာကမ္း၍ တၿပိဳင္တည္းေခၚယူကား ေစတီတည္ထား ကုိးကြယ္ရန္အတြက္ ဓါတ္မြီေတာ္ႏွင့္တကြ လွဴဒါန္းဖြယ္ရာ႐ို႕ကုိ တပါတည္းပီးအပ္သည္။ သီရိဓမၼာေသာက မင္းႀကီးသည္ သွ်င္မဟာတိႆႏွင့္ အသွ်င္ဗာကုလ႐ို႕အား ဓည၀တီျပည္ ဗ်ာဒိတ္၀င္နီရာမ်ားတြင္ ေစတီတည္ထားရန္အတြက္ ႄကြေရာက္ေတာ္မူရန္ေလွ်ာက္ထား၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သွ်င္ျမတ္ႏွစ္ပါးသည္ ဘုရားသွ်င္ေတာ္၏ဓါတ္ေတာ္႐ို႕ကုိ ေရႊအုတ္တြင္ထည့္လွ်က္ ရခုိင္ျပည္သုိ႔ႄကြေရာက္၏။ ရခုိင္ျပည္ ဓည၀တီျပည္သွ်င္ သူရိယစကၠမင္းႀကီး (ဘီစီ ၃၁၆-၂၇၂) သည္ ရဟႏၲအသွ်င္ျမတ္ႏွစ္ပါး႐ို႕ကုိ ခရီးဦးႀကိဳျပဳလွ်က္ ဓါတ္ေတာ္မ်ားကုိ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာလက္ခံသည္။
က်မ္းကုိး
၁။ ဦးကိတၱိ ။ ။ အိႏၵိယႀကီးမုံက်မ္းစာ စာ- ၁၈၊၁၉
၂။ အသွ်င္စကၠိႏၵ ။ ။ ျပည္တြင္းမကုိဋ္ဓါတ္ဦးရာဇ္ စာ ၇၄
၃။ ဦးစႏၵမာလာလကၤာရ။ ။ ရခုိင္ရာဇ၀င္သစ္က်မ္း၊ (ပ) စာ ၁၄၃
၄။ ဦးဦးသာထြန္း ။ ။ ဦးရာဇ္ေတာင္ဘုရားႀကီးသမုိင္း
.
ေဒနိန္ရာမွ
...။...။...တင္ျပသူ...။လျခမ္းျမီ
...စာတင္ခ်ိန္။...။..23.1.10...။...လျခမ္းျပီး...။...
ဘာသာေရး
.
။...အားပီးလာဂါတ္ေရ စာဖတ္ပရိတ္မွားမွ ေဒဘေလာ့ဂ္နန္႔ပတ္သတ္ျပီး အႀကံမ်ားပီးလိုပါက arakankotawchay@gmail.com မွ အျမဲတမ္း ႀကိဳဆိုနီပါသည္။ စာဖတ္ပရိတ္သတ္မ်ားအားလံုးကို ေက်းဇူးတင္လွ်က္ ...။