။....။

လိုင္႐ိုးေတာ္ဓါတ္သမိုင္း အခန္း (၅)

ေတာင္ရင္းကၽြန္း၏ရွိေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္

ရခုိင္႐ို႕၏ရွိေဟာင္းသမုိင္း၀င္အရပ္ဌာနတခုျဖစ္ေသာ ေတာင္ရင္းကၽြန္းသည္ ပင္လယ္ႏွင့္နီးကပ္စြာတည္ဟိသည့္ ကၽြန္းတကၽြန္းျဖစ္သည္။ ဤကၽြန္းအရပ္သည္ ကစၧပနဒီျမစ္ဟုေခၚတြင္သည့္ ကုလားတန္ျမစ္ႏွင့္ အဥၨနနဒီဟုေခၚေသာ ေလးၿမိဳ႕ျမစ္႐ို႕၏ႏွစ္ခုအၾကား ျမစ္၀ေအာက္ပုိင္းတြင္ တည္ဟိသည္။ ေတာင္ရင္းကၽြန္း၏ အေနာက္ဘက္တြင္ တၿငိမ့္ၿငိမ့္စီးဆင္းနီေသာ ကစၧပနဒီျမစ္ႏွင့္ ငၿပီကၽြန္းကုိတြိရသည္။ ေျမာက္ဘက္တြင္ကား မဟိန္ျမစ္၊ ေဘာတာေခ်ာင္း႐ို႕ ပုိင္းျခားတည္ဟိသည္။ အရွိအရပ္ႏွင့္ ေတာင္ဘက္အရပ္႐ို႕တြင္ အရွိေျမာက္ေထာင့္အရပ္မွသည္ အေနာက္ေျမာက္ေထာင့္အရပ္သုိ႔ စီးဆင္းေသာ ကၽြဲကူးျမစ္ဟိသည္။ ကၽြန္း၏အလယ္ပုိင္းသည္ က်ယ္ျပန္႔ၿပီး (၁၄) မုိင္ခန္႔ဟိနီသည္။ ကၽြန္း၏ေျမာက္ပုိင္းႏွင့္ေတာင္ပုိင္း႐ို႕မွာကား ငယ္လားၿပီး (၇) မုိင္၊ (၈) မုိင္ခန္႔ဟိသည္။.

ကၽြန္းတခုလုံး၏အက်ယ္သည္ ဧရိယာစတုရန္းမုိင္ (၁၇၀) မုိင္ခန္႔ က်ယ္၀န္းပါသည္။ ကၽြန္း၏အလယ္ေလာက္တြင္ အရွိေျမာက္အရပ္မွသည္ အေနာက္ေျမာက္အရပ္သုိ႔ သြယ္တန္းနီသည့္ (၇) မုိင္ေက်ာ္ရွည္လွ်ားေသာ (တန္းတင္) ေတာင္တန္းႀကီးက တည္ဟိသည္။ ဤေတာင္တန္းႀကီးကုိမွီ၍ ရွိကလူနီမႈ အၿခီခ်ရာရပ္ရြာမ်ား အသီးသီး ေပၚထြန္းခဖူးသျဖင့္ ကၽြန္း၏အမည္ကုိ (ေတာင္ရင္း) ကၽြန္းဟူ၍ အမည္တြင္လာဟန္ဟိသည္။ အထူးသျဖင့္ ကၽြန္းအရပ္တည္ဟိရာအရပ္၌ ေနာက္ပုိင္းတြင္ေပါက္ေတာၿမိဳ႕တည္လာရာ ေပါက္ေတာၿမိဳ႕သည္ပင္လွ်င္ ေတာင္ရင္းကၽြန္း၏ သမုိင္း၀င္အရပ္ဌာနတခု ျဖစ္လာလတ္သည္။

အဂၤလိပ္ေခတ္အနီအထား

ေတာင္ရင္းကၽြန္းအရပ္တြင္တည္ဟိေသာ ေပါက္ေတာၿမိဳ႕သည္ ၿဗိတိသွ်အဂၤလိပ္ေခတ္တြင္ ေပၚထြန္းလာေသာ ၿမိဳ႕တၿမိဳ႕ျဖစ္သည္။ ခရစ္ (၁၈၇၇) ခုႏွစ္ တြင္ ဦးရာဇ္ေတာင္အရွိၿမိဳ႕နယ္ဟုေခၚတြင္ၿပီး ၿမိဳ႕ေဟာင္း (ေျမာက္ဦး) ၿမိဳ႕နယ္ခြဲအပုိင္းတပုိင္းအျဖစ္ ဖြဲ႕စည္းထားခသည္။ ယင္းမတုိင္မီ ေပါက္ေတာၿမိဳ႕သည္ ကၽြန္းရြာတရြာ၏ အဆင့္ျဖင့္ျဖစ္သည္။ ခရစ္ (၁၇၈၄) ခုႏွစ္တြင္ ရမ္းၿဗဲဇင္ေခ်ာင္းကၽြန္းရြာမွ ရြာစားႀကီးမိသားစုသည္ ဤအရပ္သုိ႔ ရႊိေျပာင္းလာၿပီး သရြဲရြာသူႀကီး၏ ကၽြဲႏြားစားက်က္ၿမီျဖစ္ေသာ (ေပါက္ေတာ) ကြင္းကုိ ေငြဒဂၤါး (၃၅) ျပားျဖင့္ ၀ယ္ယူကာရပ္ရြာအျဖစ္တည္ေထာင္သည္။ ထုိမွ လူဦးေရအိမ္ၿခီ တျဖည္းျဖည္းမ်ားျပားလာၿပီး ေပါက္ေတာကြင္းကုိ အမွီျပဳကာ ေပါက္ေတာၿမိဳ႕ဟုသတ္မွတ္လွ်က္ ၿမိဳ႕အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကုိ စတင္ချခင္းျဖစ္သည္။ စစ္ေတြဂဇတ္တီယာကုိ ကုိးကား၍ေဖာ္ျပရလွ်င္ ခရစ္ (၁၉၁၁) ခုႏွစ္ စာရင္းအရ ေပါက္ေတာၿမိဳ႕၏ အိမ္ၿခီစုစုေပါင္းသည္ (၁၅၈) ေဆာင္ဟိၿပီး လူဦးေရမွာ (၆၃၂) ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေတာင္းရင္းကၽြန္းအရပ္သည္ အဂၤလိပ္ေခတ္က ေပါက္ေတာၿမိဳ႕ကုိအၿခီခံလွ်က္ ၿမိဳ႕ျပအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကိုစတင္ကာ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ပညာေရး၊ လမ္းပန္း ဆက္သြယ္ေရး၊ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရးစသည္မ်ားမွာ အဂၤလိပ္မင္းအုပ္ခ်ဳပ္မႈလက္ေအာက္၌ရာ ဟိခသည္။ (အဂၤလိပ္ေခတ္ဦးပုိင္း လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး စသည့္ေပါက္ေတာၿမိဳ႕နယ္မွ အခ်က္အလက္တခ်ိဳ႕ကုိ ဤစာအုပ္၏အခန္း (၃) ၌ သီးသန္႔ဘာသာျပန္ေဖာ္ျပထားရာ ယင္း၌ ေလ့လာဖတ္႐ႈႏုိင္ပါသည္။)

ေျမာက္ဦးေခတ္အနီအထား

ထုိေျမာက္ဦးေခတ္သည္ ခရစ္ (၁၄၃၀) ခုႏွစ္မွ (၁၇၈၄) ခုႏွစ္ထိ ႏွစ္ေပါင္းသုံးရာေက်ာ္ထြန္းကားခသည္။ ဤေခတ္၌ ေျမာက္ဦးေခတ္၌ ဘုရင္ (၄၉) ပါးက အသီးသီးနန္းစံ အုပ္ခ်ဳပ္ခသည္။ ထုိအခ်ိန္က ေတာင္ရင္းကၽြန္းသည္ ရခိုင္ျပည္ (၄၄) ကၽြန္း စီမံအုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္၌ဟိခသည္။ ေတာင္ရင္းကၽြန္းအရပ္တြင္ ကနိတုိင္ တြိျမင္ရေသာ သရြဲရြာ၊ ေက်ာက္ဆိပ္ရြာ၊ ဒါးကုိင္ရြာ၊ ျပည္ရြာေဟာင္း၊ တပ္ေမာ္ရြာ၊ ႀကိမ္ေခြေမာ္ရြာ၊ မင္းဗာရြာ႐ို႕မ်ာ ေျမာက္ဦးေခတ္ထြန္းကားစဥ္က ေပၚေပါက္ခေသာ ရပ္ရြာေဒသမ်ားျဖစ္သည္။

အထူးသျဖင့္ ေျမာက္ဦးေခတ္လယ္က မင္းဗာသည္ အိမ္နိမ္႔ဘ၀ စစ္သူႀကီးရာထူးျဖင့္ ေတာင္ရင္းကၽြန္းတြင္ နီထိုင္ဖူးခသည္။ မင္းဗာႀကီးျပဳစုတည္ေထာင္ပီးခေသာ မင္းဗာအမည္ဟိရြာကုိ တန္းတင္ေတာင္ႀကီး၏ ေတာင္ဘက္ေတာင္ၿခီရင္းတြင္ တြိပါသည္။ ရခုိင္သမုိင္းတြင္ ေျမာက္ဦးေခတ္စစ္ေရးအရ ေတာင္ရင္းကၽြန္းမွာ မ်ားစြာအေရးပါသည္။ ေတာင္ရင္းကၽြန္းသည္ ပထ၀ီအနီအထားအရ ကုလားတန္ျမစ္၀ၿမီႏုကၽြန္းေပၚလုံၿခံဳေရး၌ အခ်က္အခ်ာက်ေရာက္သည္။ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕သုိ႔ စစ္ခ်ီတက္သည့္လမ္းေၾကာင္း၀ျဖစ္သည္။ တပ္ၿမိဳ႕ကုိ ေတာင္ရင္းကၽြန္း၏အေနာက္ဘက္ ကုလားတန္ျမစ္၀အနီးတြင္ခ်ထားခသည္။ တပ္ခ်ထားခရာအရပ္ကုိ ယခုတုိင္ တပ္ေမာ္ရြာဟုေခၚတြင္သည္။ ဤတပ္သည္ ဦးရာဇ္ေတာင္တပ္ၿပီးလွ်င္ စစ္ေရးအရ ဒုတိယအေရးႀကီးဆုံးျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေတာင္ရင္းကၽြန္းသည္ စစ္ေရးအရ ေျမာက္ဦးေခတ္တြင္ အေရးႀကီးသည့္ ဂြင္တခုျဖစ္သည္။

ရပ္ရြာတည္ေထာင္လူနီမႈကုိအၿခီခံ၍ ေျမာက္ဦးေခတ္အတြင္းက ေတာင္ရင္းကၽြန္းအရပ္သည္ ဘာသာေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ စည္ပင္ထြန္းကားမႈဟိေၾကာင္းကုိ သာသနိကအေထာက္အထားမ်ားကုိ ေလ့လာ၍သိျမင္ႏုိင္သည္။ မင္းဗာဘုရင္ တည္ေထာင္ခေသာ ေက်ာက္ထြင္းဂူ႐ို႕ကိုလည္းေကာင္း၊ ႀကိမ္ေခြေမာ္ရြာအနီး၀န္းက်င္ ဘုရားေက်ာက္ဆင္းထု၊ ႀကီးဆင္းထုႏွင့္ ေစတီပုထုိမ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ ေက်ာက္ဆိပ္ရြာအနီးဟိ ဘုရားေက်ာက္ဆင္းထုႏွင့္ ေစတီပုထုိးမ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ အျခားအျခားေသာတြိရသည့္ ရီကန္ေဟာင္းမ်ား၊ သိမ္ေဟာင္းနီရာမ်ား၊ ဆင္းထုေတာ္အႄကြင္းအက်န္မ်ား ေစတီပုထုိး အႄကြင္းအက်န္မ်ားက ေျမာက္ဦးေခတ္၏ဗုဒၶဘာသာထြန္းကားမႈ အနီအထားကုိ ေဖာ္ျပနီသည္။

ထုိ႔ေၾကာင့္ေတာင္ရင္းကၽြန္းအရပ္သည္ ေျမာက္ဦးေခတ္ကာလအတြင္းက ဘာသာကုိးကြယ္မႈ၊ စစ္ေရးစစ္ရာ၊ ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရးစသည္႐ို႕မွာ ေရႊေရာင္လႊမ္းမုိးေသာ ေျမာက္ဦးေခတ္ကာလတြင္ တုိးတက္ခေၾကာင္း တြိရသည္။

ေလးၿမိဳ႕ေခတ္အနီအထား

ေျမာက္ဦးေခတ္သည္ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္မွ ဆင္းသက္လာသည့္ ေခတ္တေခတ္ျဖစ္၍ ေျမာက္ဦးေခတ္မွနီ၍ ေနာက္သုိ႔တလွမ္းဆုတ္လွ်င္ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ကုိ တြိရသည္။ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္သည္ အဥၨနနဒီေခၚေလးၿမိဳ႕ျမစ္ကုိဗဟုိျပဳ၍ ထြန္းကားခေသာ ေခတ္ႀကီးတေခတ္ျဖစ္သည္။ ဤအရပ္၌ ထင္ရွားေသာၿမိဳ႕ေလးၿမိဳ႕ ေပၚထြန္းခသည္။ ဤေခတ္သည္ေအဒီ (၈၁၈ မွ ၁၄၃၀) ခုႏွစ္အထိ ႏွစ္ေပါင္း (၆၁၂) ႏွစ္အၾကာ ထြန္းကားခသည္။ မင္းေပါင္း (၆၁) ပါးစုိးစံခသည္။ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္တြင္ ဒႆရာဇာမင္းႀကီးနန္းစံ ေအဒီ (၁၃၂၃-၁၃၂၉) သည္ ေတာင္ရင္းကၽြန္းမွနီ၍ နီျပည္ေတာ္ပုရိန္ၿမိဳ႕ကုိျဖတ္ကာ မဟာမုနိဘုရားအေရာက္ မင္းလမ္းမႀကီး ေဖာက္လုပ္ခေၾကာင္း အဆုိဟိသည္။

ထုိေခတ္က ေတာင္ရင္းကၽြန္းသည္ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ထြန္းကားရာအရပ္မ်ားႏွင့္ ကူးလူးဆက္ႏြယ္မႈဟိခသည္။ ေတာင္ရင္းကၽြန္း သ၀င္ေခ်ာင္းရြာတြင္ တြိျမင္ရေသာ အျမင့္ (၈) လက္မဟိသည့္ ဆင္းထုေတာ္တဆူမွာ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္လက္ရာျဖစ္သျဖင့္ ဤကၽြန္းအရပ္၌လည္း ေလးၿမိဳ႕ေခတ္အေထာက္အထားအခ်ဳိ႕က ေတာင္ရင္းကၽြန္း၌ ဘာသာေရးႏွင့္အတူ လူမႈေရးထြန္းကားနီမႈကုိ ေဖာ္ျပလွ်က္ဟိသည္။

ေ၀သာလီေခတ္အနီအထား

ေလးၿမိဳ႕ေခတ္မွေနာက္သုိ႔ဆုတ္ၾကည့္လွ်င္ ေ၀သာလီေခတ္ျဖစ္သည္။ ေ၀သာလီေခတ္သည္ ေအဒီ (၄) ရာစုမွ (၈) ရာစုအထိ ထြန္းကာခသည္။ ေ၀သာလီေခတ္ယဥ္ေက်းမႈစာပီအဆင့္အတန္းမွာ ျမင့္မားခေၾကာင္းကုိ အေထာက္အထားမ်ားအရသိရသည္။ အာနႏၵစၿႏၵေက်ာက္စာ၌ ေ၀သာလီျပည္သည္ နတ္ျပည္ကုိ ပ်က္ရယ္ျပဳႏုိင္ေလာက္ေအာင္သာယာသည္ ဟုဆုိထားသျဖင့္ ေ၀သာလီေခတ္က မည္သည္ေလာက္ စည္ပင္တုိးတက္ခသည္ကုိ ဤေက်ာက္စာအရသိျမင္ႏုိင္သည္။ ေ၀သာလီေခတ္ ဘာသာေရးကုိးကြယ္မႈႏွင့္ စပ္လွ်ဥ္းေသာ သမုိင္း႐ုပ္ႄကြင္းအေထာက္အထားမ်ားမွာ စတူပါ ေက်ာက္ေစတီငယ္မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ ေ၀သာလီေခတ္အတြင္း ကုိးကြယ္ခေသာ စတုပါေက်ာက္ေစတီငယ္မ်ားကုိ ယခုအခါ ရခုိင္ျပည္ အႏွံ႕၌တြိျမင္ရသည္။

ေတာင္ရင္းကၽြန္းအရပ္၌ စတုပါသုံးဆူကုိ ႀကိမ္ေခြေမာ္ရြာေတာေက်ာင္း၌ တြိရသည္။ ေနာက္စတူပါမ်ားကုိလည္း ေမကံယုံသခ်ဳိင္းဟူေသာအရပ္တြင္ တြိရသည္။ ဤေက်ာက္စတူပါေစတီငယ္မ်ားသည္ ေတာင္ရင္းကၽြန္း၏ ေ၀သာလီေခတ္လႊမ္းမိုးမႈကုိ ေဖာ္ျပနီသည္။ ေတာင္ရင္းကၽြန္းအရပ္သည္ ေအဒီေလးရာစုမွ သွ်စ္ရာစုကာလအတြင္း စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ဘာသာေရး႐ို႕မွာ တုိးတက္ျမင့္မားထြန္းကားလွ်က္ဟိေၾကာင္း သိျမင္ႏုိင္သည္။

ဓည၀တီေခတ္အနီအထား

ေ၀သာလီေခတ္မွတခါေနာက္သုိ႔တလွမ္းျပန္ဆုတ္လွ်င္ ဓည၀တီေခတ္ျဖစ္သည္။ ဓည၀တီေခတ္သည္ ရခုိင္သမုိင္းတြင္ ရွည္လွ်ားေသာသမုိင္းစဥ္ျဖစ္သျဖင့္ ဤေခတ္ကုိ ပထမဓည၀တီေခတ္၊ ဒုတိယဓည၀တီေခတ္၊ တတိယဓည၀တီေခတ္ဟူ၍ သုံးပုိင္းခြဲထားသည္။ ဓည၀တီေခတ္ႏွင့္ ေတာင္ရင္းကၽြန္းသမုိင္းကုိ ဆက္စပ္ ေလ့လာၾကည့္သည့္အခါမွာ ဘာသာေရးႏွင့္ဆုိင္ေသာ အေထာက္အထားမ်ားကုိလည္း တြိလာရသည္။ တတိယဓည၀တီေခတ္အစတြင္ ဗုဒၶျမတ္စြာေဂါတမသည္ ရခုိင္ျပည္သို႕ ႄကြေရာက္ခၿပီး ရခုိင္႐ို႕သည္ ဘီစီ (၆) ရာစုမွစ၍ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားျဖစ္လာသည္။ ထုိ႔ေနာက္ တတိယဓည၀တီေခတ္ သူရိယစကၠမင္းလက္ထက္ ဘီစီ (၅) ရာစုတြင္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ဓါတ္မြီေတာ္မ်ားက ရခုိင္ျပည္သုိ႔ႄကြေရာက္လာသည္။ သူရိယစကၠမင္းသည္ ေရာက္ဟိလာေသာ သရီရဓါတ္ေတာ္မ်ားကုိ ရခုိင္ျပည္အႏွံအျပား၌ဌာပနာ၍ ေစတီတည္ထားခသည္။ ေတာင္ရင္းကၽြန္းအရပ္၌ လုိင္႐ိုးေတာ္ဓါတ္အျပင္ အျခားအျခားေသာဓါတ္မြီေတာ္မ်ားက ဤကၽြန္းအရပ္၌ ကိန္း၀ပ္လွ်က္ဟိသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ဤေတာင္ရင္းကၽြန္းအရပ္သည္ ထုိအခ်ိန္ကပင္စ၍ ဘာသာေရးကုိးကြယ္မႈႏွင့္ ထပ္တူလူနီမႈစနစ္ ထြန္းကားခၿပီျဖစ္သည္။ အခ်ဳပ္အားျဖင့္ တင္ျပေဆြးေႏြးရလွ်င္ ေတာင္ရင္းကၽြန္းသည္ ယခုမွရာ ေပၚေပါက္လာေသာကၽြန္းအရပ္မဟုတ္ပဲ ေခတ္အဆက္ဆက္ သမုိင္းအေထာက္အထားအရ ရွိက်ေသာ ကၽြန္းတကၽြန္းျဖစ္ေၾကာင္းကုိ သိရသည္။

ေတာင္ရင္းကၽြန္းမွ တြိရေသာ စာပီအေထာက္အထား

သမုိင္း႐ုပ္ႄကြင္းအေထာက္အထားမ်ားကုိ ေလ့လာၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္လည္း ရခုိင္႐ို႕ျဖတ္သန္းလာခသည့္ ဓည၀တီေခတ္၊ ေ၀သာလီေခတ္၊ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္၊ ေျမာက္ဦးေခတ္၊ အဂၤလိပ္ေခတ္စသည့္ေခတ္မ်ား၏ အေထာက္အထားမ်ားကုိ ခုိင္လုံစြာတြိရသျဖင့္ ဤကၽြန္းအရပ္သည္ ရခုိင္သမုိင္းအဆက္ဆက္ေခတ္အဆက္ဆက္ကပင္ တည္ဟိနီခေၾကာင္း သိသာထက္ရွားသည္။

က်မ္းကုိး
၁။ ဦးစံသာေအာင္ ။ ။ အာနႏၵစျႏၵသွ်စ္ရာစုရခုိင္ေ၀သာလီမင္း
၂။ ေမာင္ဗသိန္း ။ ။ ေပါက္ေတာၿမိဳ႕နယ္အေၾကာင္းသိေကာင္းစရာ။ (ေပါက္ေတာေရႊၿမီ မဂၢဇင္းအမွတ္-၁)
၃။ ေအာင္လွသိန္း ။ ။ ေတာင္ရင္းကၽြန္း (ရခုိင္ၫြန္႔ဖူး-၂)
၄။ မင္းျပားမင္းသိန္းဇံ ။ ။ ေတာင္ရင္းကၽြန္းကြင္းဆင္းေလ့လာမႈ မွတ္တမ္း။
၅။ Mr. R. B smart Burma Gazetteer, Akyab, District Volume (A) Page 221.222.





...။...။...တင္ျပသူ...။လျခမ္းျမီ ...စာတင္ခ်ိန္။...။..23.1.10...။...လျခမ္းျပီး...။... . ။...အားပီးလာဂါတ္ေရ စာဖတ္ပရိတ္မွားမွ ေဒဘေလာ့ဂ္နန္႔ပတ္သတ္ျပီး အႀကံမ်ားပီးလိုပါက arakankotawchay@gmail.com မွ အျမဲတမ္း ႀကိဳဆိုနီပါသည္။ စာဖတ္ပရိတ္သတ္မ်ားအားလံုးကို ေက်းဇူးတင္လွ်က္ ...။

0 comments for "လိုင္႐ိုးေတာ္ဓါတ္သမိုင္း အခန္း (၅)"

Post a Comment

ထင္ျမင္ခ်က္ပီးလာသူမ်ား

ပို႔စ္တင္စေခ်တိ